Het seizoen van Larissa Papenmeijer tot nu toe 11-06
Larissa Papenmeijer in het WK
Larissa Papenmeijer van het
Teka Suzuki Team verteld in haar onderstaande column hoe het seizoen tot nu toe
voor haar is verlopen. ‘’Een maand voor de eerste Grand Prix ben ik op lage
snelheid ten val gekomen. Ik kwam dom ten val maar brak een botje in mijn hand
en dat was een teleurstelling.
Ik ben doorgegaan met rijden en deed de trainingen die ik kon doen. Vanwege de
blessure was ik minder zenuwachtig. Ik wilde 100% fit naar de eerste Grand Prix
gaan maar ik had weinig verwachtingen en wilde gewoon wat punten scoren. Ik werd
zesde en dat was goed in deze omstandigheden.
Na de eerste wedstrijd hadden we een maand voor de tweede wedstrijd. Ik werd
sterker en kon meer trainen. In een wedstrijd om het Duits Kampioenschap werd ik
tweede achter Steffi Laier. Steffi is momenteel de snelste dame in het WK en ik
en een aantal andere dames werken er hard aan om haar niveau te evenaren.
Duitsland is sterk vertegenwoordigd in het WK, dat nu voor het derde jaar aan de
gang is. Het betekent dat we een sterke nationale competitie hebben en dat is
alleen maar goed voor de toekomst van de dames motorcross. Wanneer meer mensen
kunnen zien wat we doen dan zullen er in de toekomst meer meiden komen om het
een kans te geven.
We gingen naar Portugal en dat was best wel zwaar. Het was mijn slechtste
weekend van het seizoen omdat ik teveel fouten maakte. Ik had ook geen geluk. We
reden de eerste manche op zaterdagmiddag en de tweede op zondagochtend voor de
eerste manche MX2. Hierdoor kregen we verschillende omstandigheden voor onze
kiezen omdat het regende op zaterdag. Ik pakte een goede start in de modder maar
Laier kwam in de eerste bocht ten val en ik kon nergens anders meer heen. Later
in de manche kwam ze nogmaals tegen me aan waardoor we vielen. Ik finishte op
een zevende plaats in de Grand Prix en ik was daar erg teleurgesteld over. Ik
was niet helemaal bij de les.
Tussen de tweede en derde wedstrijd in Spanje zat slechts een week. Ik vind de
baan in Bellpuig erg mooi en mijn doel voor deze wedstrijd was om op twee wielen
te blijven. In het begin had ik het moeilijk om in mijn ritme te komen maar ik
werd sneller en sneller en pakte uiteindelijk de pole position. Ik werd derde in
de Grand Prix en pakte hiermee mijn eerste GP podium van het seizoen en daar was
ik erg blij mee. Ik had dreadlocks in mijn haar en dat had ik ook in 2009 toen
ik een podiumplaats behaalde. De bijgelovigheid leek dus wederom te werken.
De MX1 en MX2-rijders vlogen kort daarna weg naar Amerika en ik had het ook mooi
gevonden om daar te rijden. Echter toen ik de foto's en de filmpjes zag met
daarop de circuitomstandigheden en de grote springbulten dacht ik toch maar
niet. Het leek wel of er nauwelijks tijd was tussen de Amerikaanse Grand Prix en
de Franse Grand Prix. Ook tijdens deze wedstrijd hadden we verschillende
weersomstandigheden. Door de regen op zondagochtend veranderde het circuit in
een echte modderpoel. Het was de slechtste wedstrijd waaraan ik ooit heb
deelgenomen. Het was echt moeilijk om de motor overeind te houden en om een lijn
te vinden om over het circuit te rijden. Uiteraard was ik erg blij om wederom
een podiumplaats te pakken met een derde plaats. Mijn snelheid moet nog wat
omhoog in het eerste deel van de wedstrijd. Ik sta nu op een vijfde plaats in de
tussenstand en dus zijn we op de goede weg.
Dit is mijn derde jaar voor het team en op Suzuki. De motor waar ik nu mee rijd
is de motor van Ken Roczen in 2009. De motor is echt perfecte. Ik kan niet
vragen voor een beter handelbare motor. De motor had veel power in het begin van
het seizoen en dit hebben we iets moeten verminderen zodat hij iets
gemoedelijker wordt om mee te rijden. De vering is perfect en ik heb de beste
crew die er maar bestaat achter mij waar ik de resultaten mee kan behalen!
Dit is het vierde wereld kampioenschap voor dames en ik denk dat het goede
stappen voorwaarts maakt omdat de dames beter en sneller worden. In het verleden
waren er drie of vier die konden winnen en de groep wordt ieder jaar groter.
Victor, mijn verloofde, reist overal met mij naar toe. Hij was eerst mijn
monteur maar omdat hij te druk werd, helpt hij mij met andere dingen. We zijn
veel samen, hij kent de manier waarop ik denk en hoe ik mij voel in bepaalde
omstandigheden. Het is fijn hem aan mijn zijde te hebben''.
Bron:
Motocrossplanet
TOP
|