Het verhaal van Frans Verhoeven na de achtste etappe 10-01

Dakar Nieuws 2010


"Hé, hoe gaat het daar? Alles goed ??" "Ben je al klaar voor mijn verhaaltje van vandaag? " "Het ging niet echt lekker in het begin van de proef, stijve knoken en ik kreeg al vlug zo'n paar kontwippers van stenen die onder het zand verborgen lagen.


Frans Verhoeven

Goed dat ik ze kon opvangen want ik heb geen zin in een valpartij. Ik had niet verwacht zo stijf te zijn na gisteren maar stilaan liep het iets vlotter, en na 40 km had ik Henk ingelopen die voor me was gestart. Dat pepte me toch wel wat op omdat het dan toch niet zo slecht liep blijkbaar.

Toen ik later achterom keek zag ik Henk niet volgen en kreeg ik meer en meer moraal. Dan ben ik helemaal alleen op eigen tempo tot de tankstop na 244 km gereden. Eerst en vooral een plas doen, ik reed al de hele tijd met grote plas en pas nadat ik Henk had gepasseerd ging de drang iets liggen. Het was toch wel een goed gevoel toen ik deze overbodige lading kon lossen.

Gisteren hadden we teamoverleg gehad en samen besloten dat ik een busje BO ging meenemen, dat is gemakkelijk weg te steken en na de ervaring van vorige week toch wel aan te raden. De nieuwe motor kon wel een nieuw litertje BO Motoroil gebruiken, dat vond ie wel lekker! Bij de tankstop heb ik dan zelf vlug de olie uit het carter gelaten, het nieuwe litertje BO erin gekieperd en verloor ik er geen minuutje tijd mee omdat ik toch binnen de tankstop tijd bleef. Daarna ben ik volgas doorgegaan en heb niemand meer gezien op de hele proef. Alleen Chaleco is me nog voorbij gevlogen en die ging echt strak door, mooi recht en zonder fouten te maken. Vandaag was de eerste dag die helemaal is verlopen zoals ik me het had voorgesteld. Net iets te weinig vermogen maar toch kom ik mee met de subtop van het klassement. Het bewijs dat de BMW wel degelijk klaar is voor dit grote werk.

Het laatste stuk was moeilijk navigeren, gewoonlijk kan je van achter uit gemakkelijker naar voren rijden. Hier staan echter de Chilenen met duizenden langs de kant en is daardoor alles kapot gereden, er is geen spoor dat je kan volgen en je moet elke keer weer opnieuw controleren dat je nog wel op koers zit. Daarom dat je hier veel moeilijker terrein goedmaakt als er teveel afstand tussen je voorgangers zit.

Ik moet wel zeggen dat Henk en Boy gisteren heel goed gewerkt hebben, de motor is helemaal top en net zoals we hem hadden voorgesteld dat hij moest zijn. Chapeau voor het assistentieteam en hun helpers van Cor's team dat werkloos is geworden. Het enige probleem dat ik vandaag kende waren de deuken die ik na het eerste stuk al in mijn Haan voorwiel had. Ik zag mijn mousse zo zitten en vreesde voor een kapot wiel en grote problemen die ik daarmee had kunnen krijgen. Despres had dezelfde problemen maar had Faria achter de hand die een wieltje heeft afgestaan aan zijn patron en daardoor zo fel terugviel.

Morgen komt er nog een heel zware duinen etappe aan, hopelijk kunnen we daar nog eens tonen dat we echt wel in de top van het klassement thuishoren en een knalprestatie afleveren."

Bron: Motocrossplanet

TOP