Het verhaal van Frans Verhoeven na de achtste etappe
10-01
Dakar
Nieuws 2010
"Hé, hoe gaat het daar? Alles goed ??" "Ben je al klaar voor mijn verhaaltje van
vandaag? " "Het ging niet echt lekker in het begin van de proef, stijve knoken
en ik kreeg al vlug zo'n paar kontwippers van stenen die onder het zand
verborgen lagen.
Goed dat ik ze kon opvangen want ik heb geen zin in een valpartij. Ik had niet
verwacht zo stijf te zijn na gisteren maar stilaan liep het iets vlotter, en na
40 km had ik Henk ingelopen die voor me was gestart. Dat pepte me toch wel wat
op omdat het dan toch niet zo slecht liep blijkbaar.
Toen ik later achterom keek zag ik Henk niet volgen en kreeg ik meer en meer
moraal. Dan ben ik helemaal alleen op eigen tempo tot de tankstop na 244 km
gereden. Eerst en vooral een plas doen, ik reed al de hele tijd met grote plas
en pas nadat ik Henk had gepasseerd ging de drang iets liggen. Het was toch wel
een goed gevoel toen ik deze overbodige lading kon lossen.
Gisteren hadden we teamoverleg gehad en samen besloten dat ik een busje BO ging
meenemen, dat is gemakkelijk weg te steken en na de ervaring van vorige week
toch wel aan te raden. De nieuwe motor kon wel een nieuw litertje BO Motoroil
gebruiken, dat vond ie wel lekker! Bij de tankstop heb ik dan zelf vlug de olie
uit het carter gelaten, het nieuwe litertje BO erin gekieperd en verloor ik er
geen minuutje tijd mee omdat ik toch binnen de tankstop tijd bleef. Daarna ben
ik volgas doorgegaan en heb niemand meer gezien op de hele proef. Alleen Chaleco
is me nog voorbij gevlogen en die ging echt strak door, mooi recht en zonder
fouten te maken. Vandaag was de eerste dag die helemaal is verlopen zoals ik me
het had voorgesteld. Net iets te weinig vermogen maar toch kom ik mee met de
subtop van het klassement. Het bewijs dat de BMW wel degelijk klaar is voor dit
grote werk.
Het laatste stuk was moeilijk navigeren, gewoonlijk kan je van achter uit
gemakkelijker naar voren rijden. Hier staan echter de Chilenen met duizenden
langs de kant en is daardoor alles kapot gereden, er is geen spoor dat je kan
volgen en je moet elke keer weer opnieuw controleren dat je nog wel op koers
zit. Daarom dat je hier veel moeilijker terrein goedmaakt als er teveel afstand
tussen je voorgangers zit.
Ik moet wel zeggen dat Henk en Boy gisteren heel goed gewerkt hebben, de motor
is helemaal top en net zoals we hem hadden voorgesteld dat hij moest zijn.
Chapeau voor het assistentieteam en hun helpers van Cor's team dat werkloos is
geworden. Het enige probleem dat ik vandaag kende waren de deuken die ik na het
eerste stuk al in mijn Haan voorwiel had. Ik zag mijn mousse zo zitten en
vreesde voor een kapot wiel en grote problemen die ik daarmee had kunnen
krijgen. Despres had dezelfde problemen maar had Faria achter de hand die een
wieltje heeft afgestaan aan zijn patron en daardoor zo fel terugviel.
Morgen komt er nog een heel zware duinen etappe aan, hopelijk kunnen we daar nog
eens tonen dat we echt wel in de top van het klassement thuishoren en een
knalprestatie afleveren."
Bron: Motocrossplanet
TOP
|