Doek valt definitief over Egenhoeven circuit
in Oost-Brabantse Leuven 18-05
Weer een Belgisch Motocross circuit armer
Het is nu
definitief: er zal nooit nog een motorcross georganiseerd kunnen worden op het
legendarische
Egenhoven-circuit,
nabij Leuven! De organisatoren van de ooit zo roemrijke Paastrofee waren sinds
juli 2007 druk in de weer om voor de omloop in Egenhoven terug een vergunning
rond te krijgen, in de hoop om opnieuw te kunnen aanknopen met de traditie van
weleer en jaarlijks terug een grote Brabantse motorcross te kunnen organiseren.
Doch de Leuvenaars hebben nu definitief de handdoek in de ring gegooid voor wat
de Egenhoven-site betreft na op een zoveelste ‘njet’ te zijn gestuit van de
betreffende Ministers en het Leuvense stadsbestuur. Zoals algemeen geweten ligt
de Egenhoven-site in een waterwinningsgebied, wat volgens de betreffende
instanties niet (meer) verenigbaar is met het organiseren van een motorcross op
diè terreinen. Iets wat in de jaren ‘80 en ‘90 nog wel kon, kan nu door de
verstrengde milieuwetgeving helaas plots niet meer. De K.V.M.U. Leuven sluit
echter niet uit dat hun wedstrijd op een andere site zou kunnen doorgaan indien
er een geschikte locatie kan gevonden worden, maar ook dit lijkt zoeken naar een
speld in een hooiberg.
Het blijft dan oök betreurenswaardig dat een schilterende motorcrosslocatie niet
meer beschikbaar wordt gesteld voor onze geliefkoosde sport. Als geboren en
getogen Vlaams-Brabander weet ondergetekende namelijk wat voor betekenis de
wedstrijden op het Egenhoven-circuit hadden voor de regio van Oost-Brabant, maar
uiteraard ook voor de hele Belgische motorcross-scène.
Deze motorcross-hoogdagen wisten als één van de weinige races in België dan ook
telkens de grote massa te lokken. Mensen voor wie de wedstrijd in Leuven een
jaarlijkse vaste afspraak was. Tweede Paasdag stond gewoon synoniem voor de
Paastrofee in Egenhoven en had internationale uitstraling. Met multinationals
zoals lnbev om de hoek en kind van de streek, Ken De Dycker, als boegbeeld had
een wedstrijd op de Egenhoven-site nog meer dan voldoende poten-
tieel om opnieuw tot een succes uitte groeien. Helaas. Hieronder het
persbericht van de club:
“In juli 2007 deden wij een aanvraag hij de stad Leuven voor één wedstrijd per
jaar met een meldingsplicht Vlarem 3. Hef stadsbestuur weigerde toelating tot
inrichting omdat de omloop in waterwinningsgebied ligt en daar mag men geen
motorcross inrichten (paardewedstrijden en cyclo-cross we!). De club deed in
augustus 2008 een aanvraag tot awijking voor deze meldingsplicht bij het
Ministerie van Leefmilieu om toch te kunnen inrichten. In januari 2009 kregen
wij van Minister Crevits een negatief antwoord. In juni 2009 deden wij een
nieuwe aanvraag tot afwijking, ditmaal voor
een grass-track, een minder milieu belastende tak van de motorsport. In maart
2010 kregen wij eindelijk antwoord van Minister Schauvlieghe en ook nu was het
antwoord negatief.
Motorunie Leuven stelt zich toch enkele vragen bij het advies die de Vlaamse
Maatschappij voor Watervoorziening aan het Ministerie van leefmilieu gaf:
- één jaarlijkse motorcross zou het drinkwater voor 29.760 klanten in gevaar
brengen. Zijn de zuiveringsinstallaties van de V.M.W. dan zo slecht dat één
motorcross per jaar een gevaar is voor de volksgezondheid ? In de vergunning van
1994 stond te lezen dat drie motorcrossen per jaar de effecten op het
leefmilieu, op de
wateren, op de natuur en de mens buiten de inrichting veroorzaakt door de gevraagde exploitatie mits naleving van de in
onderhavig besluit opgelegde milieu-vergunningsvoorwaarden tot
een aanvaardbaar niveau kunnen worden beperkt.
- Waarom maakt men een gebied dat vlak tegen de E40 ligt en op
200 meter van één van de grootste benzinestations van België ligt
waterwinningsgebied? Waarom mag men cyclo-cross en paardenjumping in een waterwingebied inrichten?
- In 1994 kreeg Motorunie Leuven van het toenmalig stadsbestuur
een vergunning voor 10 jaar en in - die vergunning staaf dat er
geen reden is om de vergunning te weigeren, ook al ligt de
omloop in een waterwinningsgebied. 17 jaar nadien is dat wel
schadelijk, alhoewel er veel strengere maatregelen door de
Belgische Motorrijders bond zijn opgelegd aan de inrichters en is
de techniek veel verder gevorderd om propere motors te maken.
De club, die al sinds 1934 motorcross organiseert en tot 20.000
toeschouwers per wedstrijd noteerde, kon op geen steun van het
stadsbestuur van Leuven rekenen. Daar is men bezig met “masterplans” om een overbodige
voetbaltempel te bouwen die de gemeenschap heelwat
euro's zal kosten, maar een club die al 75 jaar
bestaat die laat men stikken. Er is geen enkel alternatief door het
stadsbestuur voorgesteld aan de club. Spijtig, want heel wat
Leuvense mensen missen hun jaarlijkse motorcross.”
Bron:
Motorgazet -
Tommy Ivens
TOP
|