Het seizoen van Larissa Papenmeijer tot nu toe 11-06

Larissa Papenmeijer in het WK


Larissa Papenmeijer van het Teka Suzuki Team verteld in haar onderstaande column hoe het seizoen tot nu toe voor haar is verlopen. ‘’Een maand voor de eerste Grand Prix ben ik op lage snelheid ten val gekomen. Ik kwam dom ten val maar brak een botje in mijn hand en dat was een teleurstelling.

Larissa Papenmeijer

Ik ben doorgegaan met rijden en deed de trainingen die ik kon doen. Vanwege de blessure was ik minder zenuwachtig. Ik wilde 100% fit naar de eerste Grand Prix gaan maar ik had weinig verwachtingen en wilde gewoon wat punten scoren. Ik werd zesde en dat was goed in deze omstandigheden.

Na de eerste wedstrijd hadden we een maand voor de tweede wedstrijd. Ik werd sterker en kon meer trainen. In een wedstrijd om het Duits Kampioenschap werd ik tweede achter Steffi Laier. Steffi is momenteel de snelste dame in het WK en ik en een aantal andere dames werken er hard aan om haar niveau te evenaren. Duitsland is sterk vertegenwoordigd in het WK, dat nu voor het derde jaar aan de gang is. Het betekent dat we een sterke nationale competitie hebben en dat is alleen maar goed voor de toekomst van de dames motorcross. Wanneer meer mensen kunnen zien wat we doen dan zullen er in de toekomst meer meiden komen om het een kans te geven.

We gingen naar Portugal en dat was best wel zwaar. Het was mijn slechtste weekend van het seizoen omdat ik teveel fouten maakte. Ik had ook geen geluk. We reden de eerste manche op zaterdagmiddag en de tweede op zondagochtend voor de eerste manche MX2. Hierdoor kregen we verschillende omstandigheden voor onze kiezen omdat het regende op zaterdag. Ik pakte een goede start in de modder maar Laier kwam in de eerste bocht ten val en ik kon nergens anders meer heen. Later in de manche kwam ze nogmaals tegen me aan waardoor we vielen. Ik finishte op een zevende plaats in de Grand Prix en ik was daar erg teleurgesteld over. Ik was niet helemaal bij de les.

Larissa Papenmeijer

Tussen de tweede en derde wedstrijd in Spanje zat slechts een week. Ik vind de baan in Bellpuig erg mooi en mijn doel voor deze wedstrijd was om op twee wielen te blijven. In het begin had ik het moeilijk om in mijn ritme te komen maar ik werd sneller en sneller en pakte uiteindelijk de pole position. Ik werd derde in de Grand Prix en pakte hiermee mijn eerste GP podium van het seizoen en daar was ik erg blij mee. Ik had dreadlocks in mijn haar en dat had ik ook in 2009 toen ik een podiumplaats behaalde. De bijgelovigheid leek dus wederom te werken.

De MX1 en MX2-rijders vlogen kort daarna weg naar Amerika en ik had het ook mooi gevonden om daar te rijden. Echter toen ik de foto's en de filmpjes zag met daarop de circuitomstandigheden en de grote springbulten dacht ik toch maar niet. Het leek wel of er nauwelijks tijd was tussen de Amerikaanse Grand Prix en de Franse Grand Prix. Ook tijdens deze wedstrijd hadden we verschillende weersomstandigheden. Door de regen op zondagochtend veranderde het circuit in een echte modderpoel. Het was de slechtste wedstrijd waaraan ik ooit heb deelgenomen. Het was echt moeilijk om de motor overeind te houden en om een lijn te vinden om over het circuit te rijden. Uiteraard was ik erg blij om wederom een podiumplaats te pakken met een derde plaats. Mijn snelheid moet nog wat omhoog in het eerste deel van de wedstrijd. Ik sta nu op een vijfde plaats in de tussenstand en dus zijn we op de goede weg.

Dit is mijn derde jaar voor het team en op Suzuki. De motor waar ik nu mee rijd is de motor van Ken Roczen in 2009. De motor is echt perfecte. Ik kan niet vragen voor een beter handelbare motor. De motor had veel power in het begin van het seizoen en dit hebben we iets moeten verminderen zodat hij iets gemoedelijker wordt om mee te rijden. De vering is perfect en ik heb de beste crew die er maar bestaat achter mij waar ik de resultaten mee kan behalen!

Dit is het vierde wereld kampioenschap voor dames en ik denk dat het goede stappen voorwaarts maakt omdat de dames beter en sneller worden. In het verleden waren er drie of vier die konden winnen en de groep wordt ieder jaar groter. Victor, mijn verloofde, reist overal met mij naar toe. Hij was eerst mijn monteur maar omdat hij te druk werd, helpt hij mij met andere dingen. We zijn veel samen, hij kent de manier waarop ik denk en hoe ik mij voel in bepaalde omstandigheden. Het is fijn hem aan mijn zijde te hebben''.

Bron: Motocrossplanet

TOP

 
 
 

 
 

ACTUELE INFO:

 

KALENDER 2010

ROUTEBESCHRIJVING

GESCHIEDENIS

TRAININGSTIJDEN