Pieter-Paul Vermeulen stopt als Voorzitter van Motorclub MAC Lierop 18-01
'Lierop hoort op de GP-kalender'
Pieter-Paul Vermeulen stopt als preses van motorclub MAC Lierop: 'Een GP-kalender zonder Lierop is onvolledig, want wij behoren tot de wereldtop'.
Foto: Jurriaan Balke - Pieter-Paul Vermeulen: "Door de recessie is het financieel gezien overleven.".
De telefoon rinkelt om de minuut, maar hij neemt niet op. Pieter-Paul Vermeulen (46), van huis uit bedrijfsarts, heeft zijn antwoordapparaat aangezet. De Inspecteur voor de Gezondheidszorg wil deze morgen voornamelijk praten over zijn 'bijbaantje', waar hij vrijdag, tijdens een ledenvergadering van MAC Lierop, een punt achter zet.
'Niet eenvoudig'
Na het overlijden van Wim Smits in 2008 trad Vermeulen aan als voorzitter van de motorclub die internationale faam geniet vanwege zijn Grands Prix in de motorcross. "Ik stap op omdat ik een jong gezin en een drukke baan heb", zegt Vermeulen, die tevens tuchtrechter is bij het Instituut Sportrechtspraak in Amsterdam. "Door aan te blijven als voorzitter, zou ik de organisatie te kort doen. We zijn enorm gegroeid, half werk kan niet meer."
Hij was voor 2008 wedstrijdarts bij de motorclub, dus stapte Vermeulen na de dood van Smits er niet geheel blanco in. Toch ervoer hij het voorzitterschap aanvankelijk als 'niet eenvoudig'. "Neem de praktische kant van het werk. Ineens moet je bier voor de Grand Prix bestellen. Ik was een kratje gewend, maar de brouwer vroeg om hoeveel hectoliter het ging. Wist ik veel. En het budget van zes ton gaat in één GP-weekeinde op. Tenten regelen, praten met sponsoren: ik was een andere wereld gewend."
De telefoon gaat weer in de woonkamer van zijn ouderlijk huis, dat hij liet verbouwen. Vermeulen opent een deur in de moderne keuken. Achter de deur bevindt zich een tweede, klassiek ingerichte woning. "Hier woont mijn moeder", zegt hij. "Ook een andere wereld, maar ik vind het fijn om haar in de buurt te hebben."
'Veel lof'
De Grand Prix van Lierop kreeg de afgelopen jaren veel lof van de internationale motorcrossbond FIM en hoofdpromotor Youthstream. 'Lierop' werd in 2008 uitgeroepen tot 'beste organisator van het jaar', een seizoen later tot 'Grand Prix met de beste infrastructuur'. "En dat voor een stelletje amateurs", aldus Vermeulen.
"Neem Teutschenthal in Duitsland. Die organisatie heeft mensen in loondienst om de Grand Prix te verwezenlijken. Wij doen het uitsluitend met vrijwilligers. Liefhebbers die een week, of zelfs twee weken, vrij nemen om te helpen. Dat vind ik geweldig."
Zijn vader was voorzitter van de voormalige motorclub Solias (Someren, Lierop en Asten). "Ik ging als kind met hem mee naar de motorcross. Het rondtrekkende circus, een camping in het weiland, de ronkende motoren: het heeft nog steeds iets magisch. En er is nooit rottigheid binnen de crossfamilie. Als er eens een helm wordt gestolen, kun je er vergif op innemen dat iemand van buitenaf het heeft gedaan."
'Impact van de Herculesramp'
Vermeulen praat minder graag over zijn eerste werkdag als vliegerarts bij de Koninklijke Luchtmacht. Op 15 juli 1996 maakte hij op Vliegbasis Eindhoven de Herculesramp van dichtbij mee. "Het ligt nog steeds erg gevoelig", zegt hij. "Ik was net klaar met mijn opleiding. Ik heb er onder meer van geleerd wat voor een impact zo'n ramp op mensen heeft."
MAC Lierop zoekt naar een vervanger voor Vermeulen, die wel een aantal lopende zaken zal afwerken. Maar het bestuur van de club gaat met Youthstream onderhandelen over een eventueel nieuw contract. Er is nog geen contract afgesloten voor de editie in 2013. "Door de recessie is het financieel gezien overleven", aldus Vermeulen. "Maar door hard te werken, gaat het lukken. Een GP-kalender zonder Lierop lijkt me onvolledig, want wij behoren tot de wereldtop."
Bron: Eindhovens Dagblad - Frank Vonken / Wegener