NMB Wegrace Lierop: De risico-grens van Heutmekers.... 27-05-1980

NMB Wegraces op het smalle maar snelle Peelcircuit onder de rook van Lierop

Cijfers en feiten NMB-races Lierop NMB Pinksterraces op het circa 4800 meter lange circuit Hersel in Lierop. Toeschouwers:plusminus 8000.

 

Wim Smits (42) over de Wegrace in Lierop, 26 mei 1980

 

Omroep Brabant verslaggever Mark van Abbe vroeg zich af of de race in Lierop wel doorgang kon vinden naar aanleiding van het zware ongeval bij de wegrace in het Gelderse Ammerzoden. De kersverse MAC Lierop voorzitter Wim Smits (42) liet weten alle veiligheids maatregelen genomen te hebben om deze race gewoon doorgang te laten vinden. Maar de snelheden brengen bij deze sport nu eenmaal risico met zich mee, aldus Smits.

 

Video: Wim Smits over de NMB Pinksterraces op 26 mei 1980 in Lierop.

 

Harry Heutmekers

Drie ronden lag hij op kop. Een positie die Harry Heutmekers, op het smalle maar snelle Peelcircuit onder de rook van Lierop, vanaf de start veroverd had. Een situatie die nauwelijks nog uitzicht bood op een triomf. Want, in de slipstream van Heutmekers' Vos-Suzuki kwam Johan "Bobo" van Eick onweerstaanbaar naderbij. In de vierde ronde "pakte" hij Heutmekers. „Logisch zou Harry later zeggen, „die Suzuki van Johan is nu eenmaal veel sneller. " Een tweede plaats in de race zou dan ook voor de coureur uit Geleen - gezien de omstandigheden - een fraaie klassering zijn. Natuurlijk voelde Heutmekers in de slotfase van de race de adem van Peter Smetsers in zijn nek. Maar, zo leek het, de Brabander zou hem niet uit zijn positie verdringen. Smesters, de coureur uit Roosendaal, deed dat echter wél. Vlak voor de allerlaatste bocht won hij het remduel van Heutmekers, passeerde binnendoor en joeg op de finish af. Smetsers, in de schaduw van Van Eick, tweede dus. Heutmekers derde. De man uit Geleen kon er mee lachen. Uiteraard wist hij beter dan wie ook dat hij, tijdens het gestoei vlak voor en in die laatste bocht, niet het onderste uit de kan gehaald had. Heutmekers was, om zijn tweede positie vast te houden, niet over zijn grens van het toelaatbare risico gegaan. Zélf zei Harry er van: „Ik kon er niks aan doen. Van Eick had me in die bocht te grazen... Ach, zo is het ook goed", stemde hij zich zelf met die derde plek tevreden.

 

NMB Wegrace Lierop: De risico-grens van Heutmekers....

Foto: NMB Wegraces Lierop - Hans Scholten #44.

 

Later op de middag, in de A-race 350 cc, liet hij andermaal van zich spreken. Hij klom toen, achter de rug van ongrijpbare Harrie van de Kruijs, van de negende naar de vijfde plaats op. En ook met deze prestatie kon Heutmekers uiteraard lachen... Het goede humeur van Harry leek het waardemerk van deze races op een stratencircuit te zijn. Een verademing na alle klappen die de laatste weken de motor wegracerij in Nederland heeft opgelopen. Terugdenkend aan het zware ongeval tijdens de wegrace in het Gelderse Ammerzoden. Daar schoot een motor het publiek in. Er vielen twee doden onder de toeschouwers, zoiets had nooit mogen gebeuren. Rijders kiezen voor het risico, het publiek niet. Natuurlijk, bij motorische sporten ligt het zwaarwegende onfortuin, het fatale noodlot altijd op de loer. De coureurs weten dat. Het publiek mag er echter nooit de dupe van worden. Langs het Herselcircuit was dan ook al het mogelijk gedaan om minstens de veiligheid der toeschouwers te waarborgen. Makkelijk was dat niet geweest, op dit smalle circuit met op verschillende plaatsen bomen langs het parcours. Coureur Ruud Loers, de Rijswijker die er zijn laatste race reed (op een MBA in de 125 cc-ren) zei dan ook terecht: „Het is grandioos voor elkaar. Ik weet heus wel wat veiligheid is. Ik ben al zestien jaren actief.

 

NMB Wegrace Lierop: De risico-grens van Heutmekers....

Foto: NMB Wegraces Lierop - MAC Lierop Wegracecircuit.

 

Ik stop er nu mee. Ik vind het genoeg geweest. Er is de laatste tijd, op het vlak van veiligheid en oplettendheid te veel gebeurd. Ik heb me dat aangetrokken. Ik ben per slot van rekening lange tijd coureur geweest. Ik heb nu een vervangende sport ge vonden: boogschieten... " De burgemeester van Someren (waaronder Lierop ressorteert), H. ROELS, mag wellicht in zijn hart eveneens een liefhebber van boogschieten zijn in de praktijk wil hij het kennelijk bij motorracen houden. Tijdens een praatje met microfonist Jan Batelaan, liet de vroede vader, na een opmerking over een permanent circuit, zich onder meer ontvallen: „Jullie moeten maar eens komen praten... " Een niet mis te verstane hint voor de mannen van de Nederlandse Motorsport Bond.

 

NMB Wegrace Lierop: De risico-grens van Heutmekers....

Foto: NMB Wegraces Lierop - Someren, 26 mei 1980. De bezemwagen (Autoschade Verstappen) die de pechgevallen ophaalde. Op de aanhangwagen nr. 89 Armin Zeh en nr. 95 Luc van den Boer.

 

Gedeeltelijke uitslagen:

 

50cc: 1-Weseling, Staphorst (KreidIer); 2-Rispens, Heerhugowaard (Kreidler); 3-WeIvaarts, Engelen (Kreidler)

 

125cc: 1-Van Erp, Heesch (Roelofs MBA); 2-de ven, Eindhoven (MBA); 3-Verweij, Haastrecht 12esp)

 

250cc: 1-Van de Kruijs, Oisterwijk (Yamaha); 2-Van Erp. Heesch (Yamaha); 3-Van Schijndel, Overloon (Waco-Yamaha);

8-Nico Cremers, Tegelen (Yamaha).

 

350cc: 1-Van de Kruijs, OisterWijk (Yamaha); 2-Van Schijndel, Overloon (Waco-Yamaha); 5-Harry Heutmekers, Geleen (Wesp); 8-NiCO Cremers, Tegelen (Yama-ha).

 

350cc-B: 1-Van der Lee, Brummen (Wesp); 2-Rennhack, Kalkar (Yamaha); 3-Van Ham, Venray (Yamaha); 8.Chlasta, Siebengewald (Yamaha).

 

500cc: 1-Van Eijck, Utrecht (Suzuki); 2—Smetsers, Roosendaal (Suzuki); 3-Harry Heutmekers, Geleen (Vos-Suzuki)

 

Formuleklasse: 1.Beute, Schijndel (Yamaha); 2.Schols (Suzuki); 3-Broeders, Steenbergen (Yamaha)

 

Zijspannen: 1-Van de Ven/Van Deursen, Helmond (Huybers Yamaha).

 

Bron: NMB Archief / Limburgsch dagblad / Omroep Brabant - Mark van Abbe