Geluidsreductie in de motocross 08-11
Wijzigingen Motorcrossseizoen 2013
per 1 januari 2013.
De belangrijkste wijzigingen t.o.v. 2012 luiden als volgt:
- Er is in opdracht van de KNMV een volautomatisch geluidmeetsysteem ontwikkeld
dat met behulp van de nu reeds gebruikte transponders de geluidsproductie van
individuele rijders kan vaststellen.
- Er zal op alle nationale wedstrijden worden gemeten met dit systeem.
- Geluid meten zal gebeuren op basis van het gemiddeld geluidsniveau per rijder
per training/manche.
- Er wordt een gemiddeld geluidsniveau van 94 dB(A) gehanteerd en op basis
hiervan zal men handhaven, waarbij een correctie wordt toegepast volgens
tolerantie conform opgave fabrikant (afhankelijk van type 1 of type 2 meter).
- Straffen op basis van overschrijding: 1 dB(A) te hoog dan volgt een tijdstraf,
2 dB(A) of meer te hoog dan volgt diskwalificatie van betreffende
training/manche.
- Is een rijder tijdens de training en de eerste manche in overtreding dan volgt
uitsluiting voor deelname aan de tweede manche.
- Geluidofficials bepalen samen met de organisatoren waar de opstelling van de
geluidmeetapparatuur dient plaats te vinden.
De beheersing van het geluid van crossmotoren is ook in 2013 een zeer serieus
onderwerp. Rekening houdend met alle technische mogelijkheden voor rijders en
industrie, zal er een betere handhaving mogelijk zijn nu er een beter systeem
voorhanden is. De resultaten van de geluidmetingen zijn direct beschikbaar en
geven een goed inzicht van alle metingen gedurende de training/wedstrijd. Het
voornaamste uitgangspunt blijft om, door middel van geluidsreductie, circuits
open te kunnen houden en vergunningverlening voor circuits minder moeilijk te
maken. Verder is het uitgangspunt om bestaande circuits met vergunningen meer
gebruikstijd te kunnen gaan bieden. Op die manier kunnen er meer rijders
tegelijkertijd van het circuit gebruik maken, zonder meer geluidsoverlast te
veroorzaken.
Demo MX-Geluidmeting in Berghem
Toerlichting Geluidsmetingen Motorcross door K.N.M.V. & M.O.N. voor 2012
Bron: KNMV